SITT RIKTIG – HJEMME OG PÅ JOBBEN

Flere og flere lider av smerter i rygg, nakke og skuldre. Årsaken er stillesittende jobb og dårlige arbeidsstillinger. Å lære seg å sitte riktig, både når man er på arbeidsplassen og når man jobber hjemme, eliminerer unødvendige smerter og skader, reduserer sykemeldinger, samt forbedrer arbeidsmiljøet og vårt velvære enormt.

Sitt riktig på jobben
Det er fort gjort å ende i en feil og belastende sittestilling ved skrivebordet. Grunnregelen for en god arbeidsstilling, er å sitte med støtte for føttene, god holdning samt å variere stillingen ofte.

• Skap rutiner som gjør at du varierer sittestillingen og reiser deg opp regelmessig.
• Ha støtte til underarmene. Å la armene henge i luften eller å sitte med vinklede håndledd skaper stor belastning.
• Sentrer musen og tastaturet inntil kroppen.
• Ha riktig høyde på skjermen. Øynene skal være på høyde med skjermens øvre del.
• Stå. De fleste arbeidsplasser har heve- og senkbare skrivebord, og dette gjør det enkelt å bytte mellom sittende og stående arbeidsstilling. Å stå er bra for blodsirkulasjonen, forbrenningen og blodlipidene, og det kan enkelt gjøres til en form for trening ved å bruke et ståbrett eller en balansematte. En ergonomisk ståmatte gjør det lettere å stå og jobbe over en lengre periode og avlaster kne, hofter og rygg.
• Bruk hjelpemiddel. Underarm- og håndleddstøtte, support for ryggen, ryggbelte, puter og andre ergonomiske hjelpemidler som avlaster og hjelper til med å ha riktig sittestilling.
• Ta regelmessige pauser.

Sitt riktig hjemme
Flere og flere jobber hjemmefra. Da kan det kanskje friste å krype opp i sofaen eller sengen med PCen, noe kroppen ikke vil være enig i at er behagelig. Sofaer og senger er ikke utformet for å være arbeidsmøbler, og det er lett å sitte eller halvsitte slik at rygg, nakke, armer og ben er bøyd og blir belastet. Ta med de gode ergonomiske vanene fra arbeidsplassen, og tilpass stillingen hjemme etter dem.

• Sofaer og lenestoler er myke møbler som er lett å synke ned i, men hvis du legger en pute bak ryggen som støtte, er det lettere å sitte rett.
• Det er sjelden man har heve- og senkbare møbler hjemme, men sittehøyden kan justeres ved bruk av puter i stolen.
• Skjermen på en bærbar PC blir som regel for lav. Har man ingen ekstern skjerm, kan man f.eks. legge bøker under den bærbare PCen slik at den får riktig høyde.
• Unngå å jobbe fra sengen. Dette er et møbel som er laget for å ligge i. Å jobbe der hvor man sover, kan dessuten virke negativt inn på søvnen.
Denne videoen viser hvordan man lettere kan sitte riktig når man jobber hjemmefra.