Om Ergonomi

Omergonomi_Staende

Tastatur og mus
Både tastatur og mus bør ligge litt inn på bordet slik at du har plass til å hvile underarmer og hender foran tastaturet. Du kan også bruke en underarmstøtte som gir deg et mer behagelig underlag og en bedre overgang til mus og tastatur. Pass på at musen ikke ligger for langt fra tastaturet.

Kortkommando-guide

Ctrl+C = Copy/Kopiér
Ctrl+X = Cut/Klipp ut
Ctrl+V = Paste/Lim inn
Ctrl+N = New/Ny
Ctrl+A = Select all/Markér alt 

 

Belastningsskader – hvorfor oppstår de?

I dagens samfunn har belastningsskader blitt en del av hverdagen for ganske mange databrukere.

Mennesker trenger bevegelse og variasjon, og det er ingen arbeidsplasser som er så bra utformet at vi kan sitte stille hele dagen, uten at man på sikt kan risikere belastningsskader.

Symptomer på en belastningsskade kan f.eks være en nummen følelse i hender, stivhet og smerte i fingre, underarm, albue, skuldrer, nakke og rygg.

Feilaktig utformede arbeidsplasser som fører til ensformige bevegelser og lange arbeidsøkter med samme bevegelsesmønster er eksempler på årsaker til eventuelle belastningsskader. Ingen er tjent med dette. Brukeren får ubehag og arbeidsgiveren får høye kostnader på grunn av sykdom og rehabilitering. 

 

Jobber du riktig?

Den enkleste måten å tilpasse arbeidsmiljøet ergonomisk på, er å ringe en av våre ergonomikonsulenter og bestille en gratis konsultasjon. De har god kunnskap og erfaring med å vurdere ulike arbeidsplasser ergonomisk. Her er noen ergonomiske "førstehjelpsråd" som du kan gjøre på egen hånd.

Variasjon
Uansett hvor bra og riktig du sitter, er du avhengig av bevegelse og regelmessige pauser for å unngå belastningsskader på sikt.

Stol
Stolen skal kunne stilles inn slik at den passer akkurat din arbeidssituasjon. Stolsete og rygg skal kunne reguleres uavhengig av hverandre, og stolryggen pleier å være regulerbar i både høyde og vinkel. Selvfølgelig bør også stolhøyden være justérbar. Kontrollér at du når ned til gulvet med føttene og har god støtte for korsryggen. Du skal sitte stødig og 2/3 av låret skal hvile på stolsetet. Still først inn stolen slik at den passer deg. Når det er gjort, stiller du inn bordet slik at det passer til deg når du sitter på stolen.

Bord
Bordhøyden skal stilles inn slik at du hviler underarmene og hendene på bordet eller på en underarmstøtte. Kontrollér at du sitter rett i ryggen. Du skal verken måtte behøve å bøye ryggen for å nå ned til bordet eller få skuldrene presset oppover mot ørene av et for høyt bord.

Skjerm
Plassér skjermen slik at du unngår reflekser. Sørg for at du har skjermen rett foran øynene. Du skal ikke måtte behøve å vri på hodet til siden for å se skjermen. Hovedregel for skjermhøyden er at det fra øyet til midten på skjermen bør være 15-30 graders vinkel nedover. Derfor bør ikke selve harddisken ha sin faste plass under skjermen. Avstanden fra ansiktet til skjermen bør være 60 - 80 cm tilpasset etter skjermstørrelsen og synet.